Hygiena a epidemiologie
Aktualizace 2025/2026 od M. S.
Jedná se o třítýdenní předmět v šestém ročníku, který je zakončený státní zkouškou. Předmět je vyučován z drtivé většiny času na Ústavu hygieny a epidemiologie 1. LF na Albertově, částečně také na Hygienické stanici HMP a v IKEM. Ve formě, jakou jsme byli vyučováni my, se předmět skládal pouze z přednášek. Je slíbeno, že další kruhy to budou mít jinak, ale k tomu až posléze. V rámci ÚHE se konají pouze přednášky, každá trvá od 8:00 do 12:00 s jednou delší pauzou, někdy jsme ale končili i dříve. Přes 12. hodinu jsme nepřekračovali nikdy. V IKEM je jeden den výuky, koná se prohlídka odd. centrální sterilizace a následně seminář s dr. Smejkalem. Co se týče HSHMP, my jsme byli první skupina, která se účastnila „historické“ terénní praxe na hygieně. Bylo to dosti propagováno na stránkách fakulty, tak jsme do toho šli s docela velkými očekáváními. Nakonec z toho bylo 2x 6 hodin přednášek, které se týkaly především legislativy v hygieně. Když jsme to potom zmiňovali na ústavu, bylo nám řečeno, že tohle se úplně dít nemělo a že další kruhy budou mít výuku opravdu „terénní“, takže uvidíme.
Zápočet se uděluje za docházku, která se téměř vždy dělá na konci dne. V IKEM se nedělala a v HSHMP jsme se podepisovali jen první den stáže ráno. Povolené jsou tři absence, ty ale musí být s předstihem omluveny u paní sekretářky, která na to opravdu dbá. Na hygienické stanici absence není povolena. Další povinností je zápočtový test, píše se poslední den stáže na ústavu a potřeba je 24 bodů z 30. Je potřeba říct, že jde o jeden z obtížnějších testů, ale určitě se dá napsat. Případná oprava je v pondělí další týden, a to i když v ten den jdete na státnici.
SRZk bývá vypisována na pondělí a úterý dalšího týdne. Zkouší se dopoledne i odpoledne. Individuální rozpis tu není, do mailu vám přijde čas, kdy máte přijít, ale je to ve více lidech. Je potřeba počítat s delším čekáním na potítku. Samotná zkouška samozřejmě závisí od komise, ale v drtivé většině nejsou žádné větší problémy. Z učebních materiálů postačí výpracky od AR, které jsou v zásadě upravený Mikulenka, a samozřejmě poslouchat na přednáškách.
Verdikt: Těžko hodnotit tři týdny přednášek příliš pozitivně. Je potřeba ale ocenit, že většina přednášejících se nás snažila opravdu naučit podstatné věci. Od stáže na HSHMP jsme si slibovali hodně, ale nedočkali jsme se. Věřím, že kruhy po nás už to budou mít v lepším provedení. Možná by celkově stálo za zvážení sloučení tohoto předmětu s pracovním lékařstvím a přesun zpět do 4. ročníku.
Původní text (psáno cca 2009, tehdy šlo o předmět ve 4. ročníku)
Misto a cas: Jedna se o 3tydenni vyuku, ktera se kona kazdy den od 8:00 do 11:30 na ustavu Hygieny a epidemiologie (naproti ustavu Soudniho lekarstvi) na Albertove. Jeden den se vyuka kona na Euromisi. Budova Euromise se nachazi blizko stanice metra C Ladvi a jeji presne umisteni najdete na mapce na nastence v ustavu Hygieny a epidemiologie.
Přezůvky a plášť: Plášť a přezůvky nejsou potřeba.
Vyuka: Jsou pouze teoreticke seminare-1 tyden je venovan epidemiologii, 2 tydny jsou venovany hygiene, z toho jeden den na Euromisi se probira statistika. Neni to zase tak hrozne, jak se povida-epidemiologie je docela povedena a i seminare z hygieny nejsou veskrze spatne (dobry je zejmena seminar na tema koureni a seminar as. Ramese na tema fyzikalni vlivy prostredi), i kdyz nektere byly hrozne nudne popripade jsme ani po hodine nechapali, o cem vyucujici vlastne hovori. Seminar profesora Bencka je trihodinovy retezec benckovin (viz. nize), tak si peclive zapisujte. Seminar na Euromisi je vzhledem k probiranemu tematu take docela dobre provedeny. Kdyz uz se takovy sajrajt jako statistika musime ucit a mame z nej 7 zkouskovych otazek, tak dobre ze to s nami nekde proberou. Bez statistiky by statnice z hygieny byla mnohem stravitelnejsi.
Terenni prace: Kazdy kruh ma pridelen asistenta pro tzv. terenni staz. Kruh se rozdeli do skupinek 3-4 lidi a kazda ma za ukol vypracovat praci na urcite tema, napr. cosi z oblasti vyzivy, nebo neco o problematice koureni apod. Napr. moje skupina mela za ukol zhodnotit zasobeni lekaren letaky o detske vyzive, tyto letaky sbirat a pisemne zhodnotit jejich obsah. Fakt velka zabava. Rozsah prace neni presne dan, ale obvykle to zabere tak 10-20 stranek. Do zaveru, pokud to pujde, hodte par grafu, udelate hygienikum radost. Terenni prace vam muze zabrat dost casu, ktery byste jinak mohli venovat priprave na test nebo na zkousku a pusobi tak velmi otravne. Pro doplneni pridavam nasi praci jako nazorny priklad a dale pak praci zaslanou od kolegyne Petry Gottvaldove.
Test: Otravnost vysokeho stupne. Maximum je 30 bodu a pro uspesne napsani musite mit 25 (dost vysoka hranice, co?). Nastesti vzdy jen jedna odpoved je spravna. Otazky jsou mnohdy stupidni a casto vyzaduji znalost ciselnych hodnot - napr. kolik clovek spotrebuje denne vzduchu, jaka ma byt vlhkost v byte pri teplote 20°C a podobne voloviny. Samozrejme je hlavni se to a tohle :) dobre naucit a ono to nejak pujde. Jeslize test nenapisete, mate moznost ho opakovat kazdy patek odpoledne (blizsi info na strankach ustavu)
Zapocet: Zapocet je udelen za dochazku, za odevzdanou terenni praci a za uspesne napsany test.
Uceni hygieny a epidemiologie: Epidemiologie se mi ucila vcelku snadno, protoze jsme meli po stazi z infekcniho lekartsvi. Zato hygiena se uci zpocatku strasne, dostat ty hnusne informace do hlavy je obtizne a extremne rychle se to zapomina. Statistika je taky drsna. Nepodcente to a pokuste se tim prokousat. Ucit se lze ze skript, ale ja bych doporucil vypracovane otazky. Jejich znalost by u normalniho zkousejiciho mela stacit. Krome vypracovanych otazek se naucte i Benckoviny (viz nize). V roce 2017 bch si dovolil doplnit malou aktualizaci - jedna hodna kolegyne mi poslala sve vypracovane otazky ve forme kratkych heslovitych textu urcenych k rychlemu zopakovani. Stahnout si muzete zde.
Zkouska: Je to statni zkouska, proto tu najdeme jiste odlisnosti od dosavadnich prostych zkousek:
1. Zkousi komise=1 predseda (doc Klein, doc Tucek, prof Bencko nebo prof Zvarova) a 2 prisedici (asistenti). Muj termin zkousel doc Klein, povazovany za nejlepsiho zkousejiciho na hygiene. Zkouska probihala ve velmi pratelske atmosfere, k cemuz prispeli i dobri prisedici (as. Novotny a as. Kralikova). Lepsi komisi jsme si fakt prat nemohli. Vase zazitky mohou byt nicmene odlisne, napr. zkouska u prof Bencka nemusi byt az tak prijemna a takova as. Holcatova jako prisedici take nebude zrovna trefa do cerneho. Tahaji se 3 otazky, 2 z hygieny a 1 z epidemiologie. Nez se prejde na samotne otazky, tak si zkousejici prohledne vasi terenni praci (original odevzdavate vasemu asistentovi pres terenni staze, tak si nezapomente udelat kopie) a zepta se na ni par otazek- proc jste si praci vybrali? cim jste se zabyvali? k jakym zaverum jste dospeli?...
PS: Jako studenti mame zrejme pravo znat s predstihem slozeni komise, zeptejte se na nej as. Slamove.
2. Vysledky statni zkousky jsou oznameny a indexy jsou vam predany az pote, co jsou vsichni vyzkouseni. Takze se pripravte, ze na ustavu stravite cas az do vecera.
Pokud jde o prihlasovani na zkousku, tak se nam stala neprijemna vec, ze jsme byli jeste pred zacatkem stazi na hygiene jiz rozepsani na jednotlive terminy podle abecedy. To se mi dvakrat nelibilo.
Benckoviny:
Jedna se o otazky, ktere pan profesor s oblibou dava a jejichz neznalost hodnoti znacne negativne. Nektere jsou zajimave, nekdy se dle meho nazoru jedna o nepodstatne voloviny, ale kdo ja jsem, abych to posoudil :)? Tyto benckoviny jsem zjistil na seminari prof Bencka, pripadne od jinych prednasejicich
Pokusim se tu jednotlive Benckoviny rozepsat jako zlaty hreb tohoto pojednani o hygiene, uz samotna existence Benckovin leccos vypovida o hygiene, o panu profesorovi, i o tom, ze vesmir je mnohdy zahadne misto:
1. Profesor ma rad vektory, tak se je naucte, zejmena:
a) zluta zimnice (Aedes Egypti)
b) mor (blecha morova=Xenopsilla Cheopis)
c) malarie (samicka komara Anopheles Maculipenis)
d) Chagasova nemoc (plostice)
e) spava nemoc (moucha Glossina=Tse-Tse)
f) skvrnity tyfus (ves satni)
2. U vektoru jsou rozdily ve zpusobu prenosu: a) vektor na vas infekcni agens vyzvraci (blecha morova), b) vysere (ves satni), c) nakazi vas pri sani slinami (Anopheles)
3. Latky nejsou kancerogenni, jsou vzdy karcinogenni. To si profesor logicky vysvetluje tim, ze existuji karcinomy a ne kanceromy. (V tom pripade by ovsem latka zpusobujici leukemii nebyla karcinogenni, protoze leukemie neni karcinom. S timto logickym argumentem ovsem asi neuspejete.) Takze ackoliv je to volovina, pouzivejte na tomto ustavu vyhradne slovo „karcinogenni“.
4. Kysele deste nam nevadi, protoze mame zasadite podlozi a ony se neutralizuji. Problemem jsou mrtva jezera ve Skandinavii, kde kys. deste vymlati vsechen zivot krome velkych ryb a proto jsou tamni jezera rybarskym rajem.
5. Kosmonautum hrozi to nebezpeci, ze pri vibracich vzniklych pri startu rakety se jim rozvibruje oko a oni nic neuvidi
6. Pan profesor si potrpi na urcite nemoci a katastrofy spojene s toxickymi prvky a slouceninami:
a) Seveso: unik dioxinu (chlorakne u deti, nicmene zadny pripad potratu nebo malformaci)
b) Vietnam: defolianty Agent Orange (dioxiny), Agent Blue (As)
c) Minamatska zatoka: unik Hg do vody- rasy - ryby - umirani kocek - umirani deti
d) Itai-itai: otrava japonskych zen Cd z ryze- poskozeni ledvin, proteinurie, kalciurie, odvapnovani patere a prudke korenove bolesti
e) Yusho nemoc: otrava polychlorovanymi bifenyly z ryzoveho oleje v Japonsku
f) ze skript si prectete o smogu v Los Angeles, o smogu v Londyne, o uniku metylisokyanatu v Bhopalu, o Cernobylu
7. Mutagen je latka pusobici genotoxicky na gamety x karcinogen je latka pusobici genotoxicky na somaticke bunky
8. Dobre se naucte mor - zdroj, prenos, plicni a bubonickou formu, rozdily mezi krysou a potkanem... Mor je dodnes aktualni ve Vietnamu, kde krysy ziji ve stropech rakosovych chysi a kdyz chcipnou, tak blecha skoci z toho stropu na cloveka
9. Geometricky prumer: je to neco jako aritmeticky prumer, ale jednotlive hodnoty namerenych velicin se nasobi (nikoliv scitaji jako u aritmetickeho prumeru) a pak se z vysledku udela n-ta odmocnina (n je pocet merenych velicin). Hodi se pry k jakemusi pocitani koncentraci roztoku nebo co.
10. Naucte se historii hygieny, epidemiologie a nemocnicni hygieny= naucte se, ze nas milovany ustav Hygieny byl zalozen roku 1898, naucte se jmena Gustav Kabrhel, Max von Pettenkofer, Robert Koch (objevil vibrio cholerae, anthrax a mykobakterium tuberculosis), L. Pasteur, John Snow, Karel Raska, Semmelweis, Lister, Florence Nightingalova, J. Teisinger apod. Proste se ucte jmena.
11. Profesorova oblibena udalost je i nahrada olovnateho benzinu s tetraetylolovem (jako antidetonacni prisadou) za bezolovnaty s cyklickymi aromaty (benzen), ktere vsak zpusobuji leukemie
12. Profesor se taky zajima o nektere bioindikatory znecisteni prostredi: vcela- As, F; destovka- Cd
13. Extremne dulezite buou u profesora tezke kovy, krome tech, ktere jsou ve zkouskovych otazkach (Pb, Hg, As, Cd, Cr) mejte nejake povedomi i o techto:
Selen- Pri nadbytku je karcinogenni a dobytku meknou kopyta, ve vhodne davce je vsak selen protektivni proti nadorum
Mn- Pri nadbytku vede k esencialnimu tremoru. Ten odhalime tak, ze postizeneho nechame napsat nejaka velka tiskaci pismena
14. Naucte se hlavni biologicke limity: plumbemie nad 400 mikrogramu/l (otrava olovem); koncentrace rtuti v krvi nad 0,05 mg/l; mnozstvi hemiglobinu nad 2% z celkoveho mnozstvi hemoglobinu (otrava anilinem, dusicnany); mnozstvi karbonylhemoglobinu nad 5% z celkoveho mnozstvi hemoglobinu (otrava CO)
15. Vyznamnym laureatem Nobelovy ceny byl Heyrovsky, ktery vynalezl metodu polarografie, ktera mela vyuziti v medicine (nevim jake, protoze nevim, co presne polarografie znamena a ani me to moc nezajima, ale budiz)
16. Ankylostoma duodenale- oblibeny profesoruv parazit. Buhviproc je pro nas v CR strasne dulezity, i kdyz se prakticky nevyskytuje. Jeho larva se dostane kuzi do tela, nakonec pres plice, cesty dychaci a GIT migruje do streva, tam klade vajicka, ktera se dostavaji do prostredi a tak se nakaza siri. U nas je u horniku a sireni zabranime tim, ze jim postavime latrinu. Zrejme aby nesrali, kde chteji (sakra!)
17. Nosicstvi brisniho tyfu v ledvinne panvicce je horsi nez nosicstvi ve zlucniku, protoze chlapi moci, kde chteji (na prvni pohled volovina, ale ma to jistou logiku)
18. Trvale ozonove poruchy jsou nad poly, nikoliv nad Australii, kam ozonova dira jen tu a tam zamigruje. A proc je v Australii relativne nizka umrtnost na melanom, i pres velky vyskyt melanomu? Protoze ma Australie dobrou prevenci a lecbu (profesor tam nejaky cas pobyval)
19. Naucte se seznam karcinogenu I. tridy dle IARC: formaldehyd, azbest, vinylchlorid, benzen, EBV, HPB, ionizujici zareni, As,
20. U alimentarnich nakaz se profesor pta s oblibou na listeriozu. Obzvlaste ho zajima, ze listerie se mnozi v chladu.
21. U otazky zavodni preventivni pece se Bencko pta, cemu muze byt vystaven pracovnik akumulatorovny. Spravnou odpovedi je olovo a meri se plumbemie. V pripade pozitivniho nalezu se musi vysetrit znovu (na tom profesor pry baziruje) a teprve pri potvrzeni se pracovnik vyradi z expozice.
22. A na zaver jedna kontrolni otazka z dob Ceskoslovenske Lidove Armady. Vite, z kolika dilu se sklada samopal AK-47? Samopal AK-47 se sklada ze ctyr dilu. Jsou to tyto tri: pazba a hlaven. Na to se profesor uz asi nepta, ale co kdyby...
Absence: Oficialne povoleno 0, ale kolik vam bude uznano, to uz zalezi na vasem asistentovi pres terenni staz, protoze ten vam zapocet udeluje. V podstate by vam tak jedna projit mohla, ale opakuju, ze to je neoficialni. Nejlepsi je se asistenta zeptat co nejdrive, at vite, na cem jste.
Verdikt: Jesteze to mam za sebou. Na neco podobneho se v 5. rocniku citim uz trochu stary.
EDIT: Uplynul 1 rok a ja se musim po statnici z pediatrie omluvit panu profesoru Benckovi za vsechno negativni, co jsem o hygiene a epidemiologii napsal. Jsou i horsi veci.


