Skip to main content
 



DRESS syndrom

DRESS syndrom je označení pro relativně vzácnou nežádoucí reakci na podaná léčiva. Tato reakce bývá velmi těžká a může dotyčného ohrozit na životě.

 

Příčiny: Příčinou je podávání léku, na které organismus dotyčného jedince zareaguje přecitlivěle. Doba užívání léku před objevením se příznaků je různě dlouhá, ale může se jednat až o několik týdnů. Léky, které způsobují DRESS syndrom nejčastěji jsou antiepileptika (léky proti epilepsii), jako jsou karbamazepiny, fenytoin a fenobarbitáty. Je možné, že někteří lidé mají vůči těmto léčivům geneticky vrozenou přecitlivělost, ale konkrétní zodpovědně geny nejsou známy. Při podávání antiepileptik se odhaduje četnost výskytu syndromu u jednoho z 5,000 až 10,000 lidí.

 

 

Projevy: Nejviditelnějším projevem je kožní vyrážka, která může být poměrně rozsáhlá. Má podobu pupínků a červených skvrn, které mohou pokrýt většinu těla nemocného. Kůže v těchto místech může být tak těžce poškozena, že odumírá a začne se v cárech sloupávat. Těžká reakce může nicméně napadnout jakékoliv orgány těla a způsobit jejich neinfekční zánět - játra, ledviny, srdeční sval, apod. Orgány mohou někdy i selhat, což následně vede ke smrti postiženého. V krvi se zvýší počet bílých krvinek, přičemž nejvyšší vzrůst se týká počtů tzv. eosinofilů. Eosinofily jsou bílé krvinky, jejichž počet roste při alergických reakcích.

 

Název syndromu vychází z výše uvedených symptomů - Drug Rash with Eosinophilia and Systemic Symptoms neboli poléková vyrážka s vyšší hladinou eosinofilů a celkovými projevy.

 

 

Prevence a léčba: Pokud u pacienta do několika týdnů po nasazení nových léků (zejména antiepileptik) vznikne vyrážka, měl by navštívit lékaře. V případě podezření na tento syndrom se léky vysadí. Následně pak obvykle dochází k postupnému zlepšení stavu. V případě těžkých reakcí lze podávat léky tlumící imunitní systém, například kortikoidy.

 
Print Friendly and PDF


Pomohl vám můj web? Zvažte jeho pravidelnou, nebo jednorázovou finanční podporu.
 

MUDr. Jiří Štefánek  autor: MUDr. Jiří Štefánek
  kontakt: jiri.stefanek@seznam.cz
  zdroje: základní zdroje textů